WANNEER FOTO'S MEER DAN WOORDEN ZEGGEN - HOE DE SMILEY BEGON TE LACHEN


Laat je gevoelens de vrije loop en zeg in een e-mail of sms wat er op dat moment wordt gedacht of gevoeld, niet altijd even gemakkelijk is. Er zijn vaak situaties waarin een auteur niet de juiste woorden kan bedenken om in woorden uit te drukken wat aan de ander moet worden gecommuniceerd. Iedereen heeft zich waarschijnlijk in een situatie bevonden waarin het moeilijk werd gevonden om iets met de ander te communiceren met louter woorden, zonder verkeerd begrepen of zelfs maar verkeerd begrepen te worden. In dergelijke situaties komen de zogenaamde "emoticons" om de hoek kijken, die allang een natuurlijk onderdeel zijn geworden van de dagelijkse communicatie in het hedendaagse samenzijn. De kleine "emotionele helpers" hebben een lange geschiedenis en waren lange tijd allesbehalve natuurlijk.

Op t-shirts, tassen, kussens & Co - Een triomftocht

Tegenwoordig is het moeilijk om het leven van alledag zonder de gele symbolen voor te stellen. Je bent niet alleen bedreven in de dagelijkse elektronische correspondentie, maar ook in veel dingen en voorwerpen in het dagelijks leven. De “gele boodschapper van vreugde” is versierd met alles wat mogelijk en onmogelijk is. Een professionele merchandising-machine heeft bezit genomen van het kleintje en het naar alle niches van het leven getransporteerd: T-shirts, tassen, kussens - er is praktisch niets dat het smileygezicht kan weerstaan. Vooral in tijden van groeiende internethandel kunnen t-shirts, mokken of kussens eenvoudig individueel worden ontworpen via alle portalen. Naast smilies behoren foto- of tekstmotieven tot de populaire varianten, wat dan ook Cliparts website verduidelijkt. Zelfs tekens of kaarten zijn hier te vinden als mogelijke afdrukbare items. In veel gevallen, zeker bij een jonge klantenkring, mogen grappige berichten, brutale uitspraken of grappige logo's op T-shirts of smartphonehoesjes niet ontbreken. De gele smiley kan bijvoorbeeld samen met familieleden worden gebruikt als een sympathieke "ambassadeur van gevoelens". Maar wat zit er achter uw succesverhaal?

Kleine pictogrammen bieden het perspectief

"Emoticon" is een taalcreatie uit het Engels en bestaat uit "emotie" voor "gevoel" en "pictogram" voor "teken". De tekenobjecten die een bepaalde gemoedstoestand zouden moeten uitdrukken, worden op hun beurt "emoji" genoemd.

De voordelen van de "beeldjes" zijn duidelijk of in hun "gezicht":

- Elke emotie of elke emotionele toestand kan onmiskenbaar en ondubbelzinnig worden uitgedrukt zonder dat er veel woorden nodig zijn - als een taalkundige articulatie überhaupt nodig is.
- Emoties kunnen binnen enkele seconden in een spraakbericht worden getransporteerd met een muisklik.
- Taalkundige onduidelijkheden en de daaruit voortvloeiende mogelijke misverstanden worden op voorhand uitgesloten.
- Er is nu een geschikte "Emoji" voor praktisch elke emotionele toestand en elk gebied van het leven.

De voorouders van Smiley - de pictogrammen

Pictogrammen worden sinds mensenheugenis gebruikt om informatie uit te drukken met behulp van symbolen. Als symbolen staan ​​ze voor wat bedoeld wordt in een grafisch vereenvoudigde, gestileerde vorm die een zo groot mogelijk publiek al kan raden wat is bedoeld. Sociale conventies bepalen voor welke staat of welke gebeurtenis het "icoon" moet staan ​​- dit betekent dat de symboliek ondubbelzinnig en associatief verankerd is in de verbeelding van de ontvanger:

De voordelen van de pictogrammen liggen in hun meertalige symboliek, die ongetwijfeld vertegenwoordigt wat wordt bedoeld met behulp van een beeldtaal die in de verbeelding van het individu is geconditioneerd. De beeldtaal wordt op haar beurt normatief gereguleerd door sociale overeenstemming. Nadelen zijn hun bijna exclusieve reductie tot de visualisatie van feitelijke processen of feitelijke toestanden, zonder rekening te houden met bijbehorende emotionele aspecten.

Wanneer emoties in het spel komen - het pre-elektronische tijdperk

Het proces waarbij het pictogram in een emoji wordt omgezet, kan worden uitgedrukt als een vergelijking:

Pictogram+ emotie = emoticon

De commerciële kunstenaar Harvey Ball, die in 1963 werkte in opdracht van de State Mutual Life Assurance Cos. Insurance company, wordt beschouwd als de voorvader van het "pictogram met een menselijk gezicht". of America zou een vriendelijk logo moeten ontwerpen voor een knop om hun werknemers te motiveren. Onder het motto “punt - punt - komma - lijn” ontwierp hij een gestileerd, rond gezicht met twee ogen, dat op een gele achtergrond de aandacht van de kijker moest trekken.

De Franse journalist Franklin Loufrani pakte het idee een paar jaar later op, registreerde het als een octrooi en verzekerde zo de gebruiksrechten - en doet dat nog steeds. Als medewerker van de “France-Soir” wilde hij het wijdverbreide cliché dat nieuws over het algemeen alleen met negatieve gebeurtenissen te maken heeft, tegengaan en adopteerde Ball's smiley als opvallend label voor positief krantennieuws. Nadat hij de rechten had verworven, werd de eerste smiley gedrukt voor het nummer van 01 januari 1972 en versierd met de "O" in de naam van de krant - een groot succes. De eerste licentiehouders zoals Agfa, Levi's en M & M's kochten Loufrani's nieuw opgerichte bedrijf "Smiley Licensing Corporation" en maakten van de eigenaar een multimiljonair.

Smileys ASCII-afkomst

Terwijl de originele smiley zich in de jaren '70 en begin jaren '80 in gedrukte vorm over de wereld verspreidde, rees aan het begin van het elektronische tijdperk de vraag onder experts op hoe de opgewekte kerel in het nieuwe type elektronische post kon worden weergegeven. Op een elektronisch discussieforum op 19 september 1982 stelde student Scott E. Fahlman voor om het pictogram in de toekomst weer te geven met het volgende ASCII-teken als er grappen of in het algemeen grappige dingen zouden worden geïdentificeerd:

:-) - De lezer zou zich het ASCII-teken aan de zijkant moeten voorstellen.

:-( - En voor niet-grappige inhoud suggereerde hij ook het tegenovergestelde.

Het voorstel van Fahlman maakte furore, er werd een begin gemaakt en er zou een enorm scala aan andere varianten volgen, hier zijn slechts een paar voorbeelden:

-: - & betekent "sprakeloos"

-: -x betekent "kussen"

-: '- (betekent' huilen '

-: - [betekent "vampier"

lol

Ondertussen is er een patroon zonder waarde: het acroniem voor "Loughing hardop" (hardop lachen) wordt steeds meer vervangen door emoji's in e-mails en chats en is nu uit de mode.

is een project van ClipartsFree.de
© 2012-2024 www.ClipartsFree.de - Gratis clipart, afbeeldingen, gifs, wenskaarten