Design Guide: de rode draad in het fotoboek


Iedereen die begint met het ontwerpen van een fotokalender of fotoboek, voelt zich in het begin een beetje als een schilder, schrijver of componist: hij staat voor niets: een blanco canvas, een blanco boekpagina of een blanco bladmuziek. En het belangrijkste is nu om een ​​rode draad te vinden die als verbindend element door het hele fotografische werk kan lopen. Welke rode draad dit kan zijn in de fotokalender en wat belangrijk is bij het ontwerpen van een fotoboek, zou het onderwerp moeten zijn van deze ontwerpgids.

De creatieve rode draad in de fotokalender

Het maken van een fotokalender is iets gemakkelijker dan het maken van een fotoboek, omdat de structuur grotendeels voorbestemd is - alleen al door de kalender, die een integraal onderdeel is van de fotocalender. Sommige providers bieden zowel ontwerpsoftware als talloze sjablonen. Voor een nog individueler Cliparts Bij PhotographerBook kunt u bijvoorbeeld kiezen uit drie papiersoorten: mat, gestructureerd of hoogglans. Dat laatste is volgens de aanbieder vooral geschikt voor fotokalenders. Een voorbeeld: Mocht het een kalender zijn over de nieuwe aardbewoner, die de geest van ouders, oma's, opa's en andere familieleden iets meer dan een jaar heeft verlicht, dan kan het een lay-out zijn in de typische babykleur - roze of blauw. Maar ook andere kinderachtige motieven, kleine tekeningen of kleurrijke vormen passen heel goed bij dit onderwerp. Het is minder aan te raden om voor zo'n emotioneel onderwerp te vertrouwen op een strakke lay-out met rechthoekige vormen - dit ziet er klassiek uit, maar is niet geschikt voor het ontwerpen van een babyboek. Geometrische vormen kunnen echter heel goed werken in de documentatie van woningbouw. Ornamenten, bloemenpatronen of geschikte clipart zijn vooral populair bij tuin- of trouwkalenders.

Een fotoboek ontwerpen - dat is wat de creatieve geesten moeten zoeken

Natuurlijk moet een fotoboek een heel individueel stuk werk zijn, maar dat komt alleen door de foto's, die altijd persoonlijk en individueel zijn. Dat betekent: niemand hoeft elke pagina in een andere kleur te ontwerpen of zelfs elke foto een ander kader te geven, want dat heeft niet echt een goed effect op het uiteindelijke werk. Iedereen die zich helemaal niet aan specificaties of patronen wil houden, doet niet het hele werk een plezier, maar staat op het punt om met deze benadering een bonte mengelmoes te creëren die niet erg aantrekkelijk zal zijn. Als u echter rekening houdt met deze tips, creëert u een samenhangend algemeen werk:

1. Lettertype, tekenstijl, tekengrootte en tekenkleur

Het lettertype moet tijdens het hele werk consistent zijn. Duidelijke lettertypen die ook in normale correspondentie worden gebruikt, zijn bijzonder gemakkelijk te lezen. Als je iets bijzonder opvallends wilt, kun je een lettertype kiezen dat afwijkt van de standaard voor de kop. De tekenstijl en -grootte mogen ook niet vaak worden gevarieerd. Het is vooral consistent als er een lettertype (in één lettertypestijl en in één lettergrootte) is voor de hoofdtekst en een lettertype (of als alternatief het hoofdtekstlettertype met een groter aantal punten) voor de kop. Hetzelfde geldt voor de kleuren: zwart is de kleur van het lettertype. In het geval van een donkere achtergrond, of om een ​​bijschrift direct op een afbeelding te plaatsen, kunt u de letterkleur wit kiezen als de lettergrootte niet te klein is.

2. Kleuren, vormen en het centrale ontwerpelement

Iedereen die een totaalconcept bedenkt voor het fotoboekwerk, moet eerst uitkijken naar een samenhangend voorbeeld. Geprefereerde en op elkaar afgestemde kleuren, vormen en enkele centrale ontwerpelementen moeten erin worden verpakt. Met de reductie tot een vooraf bepaalde ontwerpset, wordt het risico van het creëren van een bonte mengelmoes geminimaliseerd. Net als in het begin zijn er veel kleuren. De truc is echter, zoals gezegd, om vakkundig ronde, zachte, vloeiende vormen en lichte pastelkleurige tinten te combineren voor de kleuren die bij het thema passen. emotionele problemen. Als het meer om documentatie gaat, kunnen de formulieren rechter zijn. De ontwerpelementen moeten met zorg worden gekozen. Grappige clipart zijn legitiem, maar moeten ook worden verkleind of nadrukkelijk worden gebruikt om dat niet te doen

3. De indeling van foto en tekst

Een oude lay-outregel zegt dat de afbeeldingen aan de ene kant ten opzichte van elkaar moeten zijn, zodat ze, wanneer ze zijn verbonden, de grootst mogelijke driehoek kunnen vormen. Deze vuistregel moet worden gevolgd door degenen die bijvoorbeeld een bruiloftskrant of een bruiloftsmagazine ontwerpen als een speciale vorm van een fotoboek. Bij een klassiek fotoboek is de tip echter om beeld en tekst in harmonie te brengen. Is de tekst hier een verplicht onderdeel van? Nee! Maar hier en daar besprenkeld, kan het het effect van de algehele compositie positief bevorderen. Bepaal van tevoren of je alle afbeeldingen met of zonder randen wilt gebruiken. Ontwerptip: Gebruik bij het plaatsen van afbeeldingen ook een beheersbaar aantal lay-outcomposities. Het is bijvoorbeeld leuk als de lezer op het eerste gezicht merkt dat er een nieuw hoofdstuk begint - omdat ze bijvoorbeeld altijd beginnen met een plaatje dat van de rand valt.

De samenstelling van een fotoboek is geen rocket science als van tevoren is bepaald welk ontwerp als de spreekwoordelijke rode draad door het boek moet lopen. Tip: De providers bieden ook speciale softwareoplossingen voor fotoboeken die het creatieve voorbeeld maken dat in het begin wordt genoemd en vervolgens de producent van het fotoboek alleen laten om de afzonderlijke onderdelen te regelen.


is een project van ClipartsFree.de
© 2012-2024 www.ClipartsFree.de - Gratis clipart, afbeeldingen, gifs, wenskaarten